In Nederland zijn VISA en Mastercard de meest gebruikte creditcards en debit cards.
Bij het aanvragen van een creditcard of debit card vragen veel consumenten zich af welke maatschappij ze beter kunnen kiezen, VISA of Mastercard. In het dagelijks gebruik is het verschil tussen VISA en Mastercard echter nauwelijks merkbaar.
Bij het aanvragen van een credit- of debit card is het belangrijker om te letten op de verschillen tussen aanbieders dan van welk netwerk (VISA of Mastercard) de kaart gebruik maakt.
Hoe zit dat?
De creditcardmaatschappij is niet de aanbieder.
VISA en Mastercard zijn beide creditcardmaatschappijen. Echter, als u een credit- of debit card aanvraagt, dan doet u dit niet bij VISA of Mastercard, maar bij een derde partij. Bijvoorbeeld een bank, of een van de bankonafhankelijke aanbieders. Dit is de uitgever van de kaart.
De uitgever van de kaart, bepaalt de kosten, de bestedingslimiet en andere eigenschappen van de card, zoals verzekeringen, spaarprogramma’s of andere extra voordelen.
De creditcardmaatschappijen (dus VISA of Mastercard) zorgen voor de infrastructuur. De transacties verlopen via hun netwerk. Zij zorgen er voor dat u kunt betalen met uw card, maar ook voor de veiligheid.
Verschil VISA en Mastercard
Het verschil tussen Visa en Mastercard is voornamelijk het logo op de kaart – en niet veel anders. Visa en Mastercard hebben zoveel gemeen dat ze, wat de dagelijkse uitgaven betreft, zo goed als inwisselbaar zijn.
Zowel VISA als Mastercard bieden wereldwijde dekking en de wereldwijde acceptatie is vrijwel evengoed overal waar met credit- of debit card betaalt kan worden.
Op enkele uitzonderingen na accepteert iedereen die de ene kaart accepteert, ook de andere.
Van oudsher had VISA een iets betere wereldwijde dekking dan Mastercard en American Express. Reist u vaak in het buitenland naar gebieden waar weinig toeristen komen dan zou het kunnen zijn dat een VISA card nog steeds iets beter geaccepteerd wordt.
Bij creditcards in Nederland heeft een VISA card gemiddeld een iets hoger jaarlijkse bijdrage dan een Mastercard creditcard. Bij debit cards zien we hierin geen duidelijk verschil. Het is zowel mogelijk om een gratis debit VISA card als gratis Mastercard debit cards aan te vragen.
Extra voordelen
Ook wat extra voordelen betreft, zoals verzekeringen (aankoopverzekering, reisverzekering) of cashback op op aankopen die u met de kaart uitgeeft zijn er geen duidelijke verschillen tussen Mastercard of VISA. Ook hier is weer de financiële instelling die de kaart uitgeeft doorslaggevend.
Waar moet u dan op letten bij het kiezen van een Mastercard of VISA card?
Bij het aanvragen van een debit card of creditcard is het dus niet zozeer de vraag of u gaat voor een VISA creditcard of Mastercard creditcard, maar welke aanbieder de beste voorwaarden heeft.
Hierbij moet u letten op een aantal zaken:
Maandelijkse en/of jaarlijkse kosten
Bestedingslimiet
Gebruikskosten zoals koersopslag bij betalingen in een vreemde valuta, kosten voor contant geld opnemen of in het geval van een debit card kosten voor het opwaarderen.
Het type kaart: credit, debit of charge card (de laatste is in Nederland alleen verkrijgbaar van American Express).
Zowel met Mastercard als VISA kun je overal ter wereld terecht. In niet toeristische gebieden in het buitenland heeft een VISA creditcard een klein voordeel. Maar voor de meeste consumenten maakt het niet uit welke kaart ze kiezen.
Wat is de meest gebruikte creditcard?
Mastercard en VISA zijn wereldwijd de meest gebruikte creditcards. Samen met American Express zijn dit ook in Nederland de populairste creditcardmaatschappijen.
↺ Bijgewerkt: 1 mei 2024
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.